HTML

Egy blog a graffitiről, az utcai művészetekről, a formákról, a stílusokról, a technikákról. Magukról a művészekről. A writerek és polgárok szembenállásáról, az ellene irányuló rendőri erőfeszítésekről, a kárenyhítési törekvésekről. Falakról, vonatokról, metrókról, legalitásról és illegalitásról. Graffitivel kapcsolatos eseményekről, hírekről, történésekről.

     Kapcsolat: graffblog@gmail.com

ajánló (18) amerika (11) anglia (21) aukció (3) ausztrália (10) ausztria (1) automata (1) balaton (1) banksy (13) bázis (5) belton (3) beszámoló (1) bevezető (1) bíróság (10) biztonság (2) biztonsági őr (2) blackbook (8) blog (1) bombing (7) bombing scene (1) börtön (15) botrány (1) budapest (5) buff (7) büntetés (20) bűntett (5) can2 (1) cap (4) case (1) cope2 (1) dare (1) destroy (1) diszperzit (1) dizájn (20) dokumentum (3) enyhítés (5) értelmezés (8) ezmiez (19) fájlmegosztás (1) fatcap (1) fejtágító (22) felhívás (9) feminizmus (2) festékbolt (1) festékszóró (22) fidesz (1) filatorigát (2) filc (13) film (27) flickr (2) foto (2) fotorealisztikus (4) francia (1) galéria (28) graffiti (27) gunter (1) gyár (2) gyilkosság (3) gyűjtemény (11) hellókarácsony (2) helyreigazítás (1) hír (4) hogyan (1) holland (1) indonézia (1) interjú (12) iphone (1) írország (1) japán (2) játék (2) kalifornia (6) kanna (17) kár (6) kastély (1) képfeltöltés (1) képmegosztó (1) kérdés (3) kézletörés (7) kiállítás (17) koncert (1) könyv (12) körút (4) következmény (1) külföldi (55) lány (2) legálfal (22) lush (1) luxus (3) maclaim (1) madc (2) magazin (5) magyar (30) média (2) meghívott (9) metró (8) millenáris (2) módosítás (4) molotow marker (2) montana (2) művészet (47) németország (6) nemwow (1) nevezés (18) new york (8) nicholas ganz (2) oldschool (15) online (2) paint club (2) pályázat (1) párizs (1) pdf (2) petíció (1) poén (20) populizmus (1) reklám (13) rendőrség (11) revok (4) rip (3) roa (1) robbo (4) röhej (2) rongálás (30) rusk (1) sachs (1) scribe (1) seen (3) siófok (2) sofles (1) spanyol (1) street (15) streetfiles (1) street art (22) süti (1) svájc (3) svéd (1) szabálysértés (6) szánalmas (8) szavak (5) szigorítás (4) színezés (14) szingapúr (1) szótár (1) szubkultúra (27) tagek (13) tagelés (14) tanulás (2) tárgyalás (4) teszt (2) tetoválás (1) the seventh letter (7) tisztítás (9) toast (1) történelem (1) utah ether (1) utazás (3) utca (1) utcai banda (4) vandalizmus (5) vászon (1) vázlat (15) verseny (27) vonat (14) weboldal (7) wow (5) zene (9) zephyr (1)  

Mi baj a street arttal?

2010.11.03. 08:10 :: T508

Graffitisek között, graffitis szemmel nézve időről időre előkerül ez a téma, nem ritkán abszolút egy kalap alá véve mindenkit, akit a graffitin kívül eső street art műfajába szokás sorolni, legyen az akár a világhírű, és az átlagember szemében a falrafestegetős tevékenységeket egy személyben uraló Banksy.

Vajon a Banksy-jelenségtől függetlenül miért alakulhatott ki ez a mármár ellenséges viszonyulás a két tábor között?

Állításom a következő: a street arttal szemben a graffitis szubkultúra az, amely valóban igyekszik minőséget produkálni, és szelekciót végrehajtani saját magán belül, s képes minderre úgy, hogy semmiféle felülről való vezéreltség nincs jelen.

A street arttal foglalkozók egy teljesen más világban élnek, mint a graffitisek. Ez még nem lenne baj, de a graffitire, mint egy már kialakult, izgalmas, romantikusan vakmerő, fiatalos, "menő" szubkultúrára  építkeznek, épp csak nem felülről, hanem alulról. Az pedig nem építkezés, ha lógnak rajta. 

Nem ritka, hogy egy graffitis karrierjében sikertelen művészpalánta (vö.: Banksy) elkészít egy matricát, egy stencilt, esetleg festékszóróval valami figurát jól-rosszul. Akár van benne kreativitás, akár nincs, az a késztermék, az olyan, és művészet. Valamiért az emberek elfelejtik, hogy nem attól művészi valami, mert az alkotója azt mondja rá, hogy ez street art, hanem attól, hogy a néző, a befogadó saját hatáskörében annak ítéli.

Pedig létezik egyfajta objektív minőség is, ezt bizonyítja az, hogy ha nem lenne, nem lehetne megkülönböztetni a kezdő graffitis munkáját a profikétól. De mégis meg lehet, első ránézésre, mindig.

Ez a tény kényszert gyakorol a graffitisekre, hogy odafigyeljenek, fejlődjenek, igényesek legyenek, és nem utolsó sorban tiszteletet tanúsítsanak a profibbak iránt.

Ugyanez a helyzet a felülettel: a graffitisek megtanulják az utcán, vonatoknál, legálfalon, hogy milyen értéke van egy felületnek, és tiszteletbentartják egymást. 

A tisztelet megadása persze jellem kérdése is, de ha valaki elfeledkezik róla, az számon is lesz kérve, és nem egy életképes taktika éveken át ellenségeket gyűjteni. 

Márpedig egy elfogadható szintre való fejlődéshez évek kellenek, míg érdekes módon street artos egyszercsak lesz valaki, és a probléma az, hogy nem csak elvárják az elismerést kezdőként - azt persze a graffitisek is - de gyakran meg is kapják a kiforratlan, semmiféle pluszt nem tartalmazó munkáikra, pusztán mert jópofa. 

Ilyenformán az átlag street artos sem a felületet, se másokat, se a minőséget nem tiszteli vagy tartja fontosnak, hisz nincs rajtuk a kényszer, ami kialakítsa ezt.

Mindez még baj sem lenne, mert nem lenne muszáj összefüggenie a street artnak a graffitivel, annak ellenére sem, hogy az adja az alapját. Csakhogy a street art munkák nagyrészéből teljesen hiányzik a kreativitás, mást pedig nem tudnak felmutatni, ugyanis ami még izgalmassá teszi a graffitit, az a technikai tudás hozzáadása. Csak próbáljon meg bárki egy normális egyenes vonalat húzni festékszóróval úgy, hogy előtte sosem tartott a kezében ilyesmit, rögtön rájön, miről van szó. A stencilek gyártásához nincs szükség tudásra, egy átlagos stencilt egy 12 8 éves gyerek is könnyedén megcsinál, csupán türelem kérdése, ha kézzel vágják ki, sőt, plotter-vágógéppel már abszolút semmiféle kihívást nem képvisel a feladat.

Természetesen hozzá kell tenni, hogy mindezt nem lehet mindenkire ráhúzni, de Banksy-t is csak az menti meg a fenti kritikáktól, hogy valóban vannak eredeti ötletei, gyakran humoros társadalomkritikájának mondanivalója ráadásul mint látjuk, legitimizál közel mindent, amit csinál, mégha a társadalom össze is van zavarodva a megfelelő kezelését illetően. Egyszer azt halljuk, hogy méltányosságból nem takarítják le az alkotásait, máskor pedig attól hangosak a hírek, hogy márpedig az ő művei is lefestésre kerültek. 

Magyarországon a Magyar Kétfarkú Kutya Pártot lehetett az itthoni street art elsőszámú alkotójaként, Banksy-jeként jellemezni, kár, hogy a politikai "karrierjük" egyengetése mellett elmaradtak a tőlük az évek során megszokott mindennapi utcai gagek.

7 komment

Címkék: street art művészet banksy értelmezés fejtágító

A bejegyzés trackback címe:

https://graff.blog.hu/api/trackback/id/tr372415459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Presszós Laci 2010.11.03. 09:54:41

Az a baj a street arttal, hogy undorító.

hideg.gergo · http://hideggergo.blog.hu/ 2010.11.03. 09:57:54

Nem lehet, hogy azért kapja meg a kezdő street art alkotó szinte azonnal az elismerést, mert egyszerűen az utca és főleg az ember ki van éhezve valami újra?

Mert szerintem erről van szó. Ki vagyunk éhezve a színekre, formákra, mondanivalóra. Nem járunk képtárakba, nem járunk kiállításokra, nem kapunk impulzust. Amint találkozunk az utcán valami jóval, azonnal befogadjuk és örülünk neki. Nem nézzük, hogy mekkora technikai tudást igényel, nem nézzük, hogy mennyire kiforrott. Csak friss, szép, új, örülés.

sorica123 (törölt) 2010.11.04. 02:12:16

@Lekoid: vagy te. Mosd le a könnyeiddel.
@hideg.gergo - hideggergo.blog.hu: de, szeretjük az újat, az ötletet - és ez a csapda bármilyen kortárs irányzatban. Ugyanaz a helyzet, mint a ready-made-del volt anno. Hogy ami Duchamp-tól témafelvetés és ötlet volt, az ma egy magát ready-made-művészként jellemző ötlettelen gyerektől kutyaszar. Tehát oké, hogy Banksy az Banksy, de utánozni maga a töketlenség, modorosság, giccsözön, csobogó nyálpatak. És ezzel nem Banksy lett szarabb, hanem az nem tud újat, aki ész nélkül leutánozza (hangsúlyozom, ész nélkül, Kétfarkú Kutyáék nem ez a kategória).

ágostondani · http://danivagyok.blogspot.com/ 2010.11.11. 17:45:50

Üdv!

Nyilván nem én vagyok a legautentikusabb figura a kérdésben, de a műfajt többször is értékelő és felvállaló íróként azt hiszem beleszólásom lehet a dologba. Amit én a graffiti közösség körében tapasztaltam (és itt vonatkoztassunk el a kezdő szajancsiktól, akik szimplán azért festenek falra, lehetőleg műemlékre, mert az kurvamenő) az egyszerű képzőművészeti igény, egyfajta tudattalan dadaista lázadás, ami sok esetben pont fordítva, vagyis konformista stílusban sül el. Miért mondom ezt? Orwell egyszer azt mondta: "A mi korunkban nincs olyan, hogy 'kimaradni a politikából'. Minden kérdés politikai kérdés".

Elkerülvén, hogy rögtön az agyonpolitizálás vádjával legyek illetve szögezzük le a nyilvánvaló fegyvertényt: a street art egyértelműen politikai felhanggal készül, a graffiti pedig lehet teljesen mentes ettől. A lázadásnak hitt konformizmust itt abban látom, hogy mindkét esetben - így a street art esetében is - az anarchistam humanista, pacifista, balos és liberális gügyödések felvállalását látom (lásd. a hazai körökben futkározó antifasiszta négerreplikákat). A politikai indíttatás pedig az utóbbi, tehát a street art esetében fordul elő, ami bár kétségtelenül egy szimplább megoldás a maga stencilezésével, de én őszintén nem értem, hogy miért kell a kettőt egymással szembeállítani, miután a kettőben maximum annyi közös van, hogy festékszóróval dolgoznak falra, és egy undergound szcéna műveli. Ennyi erővel azonban a katonákat és a sportlövőket is pellengérre lehetne állítani egymással szemben.

A street art az olvasatomban leginkább a politikai kérdések elleni tiltakozást, vagy épp az azokra történő felhívását célozza, amihez különböző nonverbális retorikát kell használni, viszonylag korlátozott vizuális lehetőségekkel. Vagyis egyszerűnek, feltűnőnek, gyorsnak és hatásosnak kell lennie, emellett elgondolkodtatónak és hitelesnek, ami hihetetlen kreativitást igényel. A graffiti esetében erre jelentősen több lehetőség van (és most tekintsünk el a streetbombingtól, meg a throw-up-októl), mégsem használják ki, ami részemről elkeserítő, hiszen éppen ez a közeg az, aminek a legkevésbé kellene apolitikusnak lennie. Annál is inkább, mivel street art Magyarországon jóformán nem létezik a KKP kivételével.

Amit én éreztem és érzek a hazai graffiti szcénában az a szimpla művészi igény, nulla mondanivalóval, ami így egyebet sem eredményez, mint a XX. század által termelt és annak korábbi, ám már lejárt ideológiáját magában hordozó színes festmények a falakon, amiknek viszont így az égvilágon semmi értelműk. A helyzet az, hogy a világban is hasonló felállásban vannak a dolgok, jelesül, hogy a street art betülti azt a társadalmi szerepet, amit egyébként a graffiti kezdett meg, míg az megmaradt a saját, korábbi szintjén és szimpla képzőművészeti ággá nőtte ki magát, de Magyarországon ez a helyzet abszolút nincs jelen, legfeljebb egy pár idealista kivétellel.

Ami Banksy-t illeti, azért nem érdemes őt semennyire lehúzni, mert bár lehet, hogy egy sikertelen graffitisről beszélünk, de hihetetlen kreativitásával, intelligens társadalmi érzékenységével egyrészt sikerült kiállítást szerveznie (helyesebben neki szervezett) a brit nemzeti múzeum, valamint akinek van mersze ahhoz, hogy felstencilezze az izrael által felhúzott falat, felhívva ezzel a figyelmet arra, hogy Gázában népirtás folyik, azzal mindent lehet kezdeni, de lenézni nem (bár igaz, hogy baloldali, eképpen valahol konformista is, de ő mindenképpen a harmadik utas oldalban mozog). Nem tudom, hogy Tish, vagy Bazer erre képes lett volna, vagy csinált-e bármi hasonlót az elmúlt 15 évben, de én vonatok és falak festésén kívül nem láttam tőlük semmi olyasmit, ami valóban kimerítette volna a graffiti valódi mibenlétét.

Nos, lehet egyet nem érteni...

Case · http://streetartbp.hu/ 2011.01.03. 14:26:25

Azért ez a poszt van majd olyan szinten szemellenzõs, meg elfogult, mint az IQ-bajnok törjük-el-a-kezüket hozzászólások. A graffitisek mind nagyon kreatív, egymást tiszteletben tartó emberek, a streetartosok meg kb. mind kontárok...? Come on...
Azért azzal szerintem te is tisztában vagy, hogy rengeteg olyan graff van a falakon, ami nagyon nem üti meg a szintet és rengeteg a szimplán buta, nulla tiszteletet mutató crossolás is... Meg egyébként is, teljesen más mûfaj a stencilezés, matricázás, plakátolás mint egy komolyabb piece összehozása, tök felesleges összehasonlítani a kettõt meg keseregni, hogy jaj, bezzeg x-y streetartos micsoda elismerést kap, mi meg semmit. Persze, vannak olyanok akik a nagy nullára lettek felkapottak, de most komolyan ezért kell így kikelni az egész mûfaj ellen..?
Meg streetart vonalon is ugyanúgy vannak baromi kreatív, tehetséges emberek dögivel és úgy általában, a streetartosok sem "csak úgy lesznek", hanem csomóan közülük grafikusok, képzõsök, megmittomén, csak éppen az utcán is dolgoznak.
Nomeg amellett, hogy nagyon sokban különbözik a két mûfaj, az átfedés is rohadt sok, van itthon is egy halom ember aki ugyanolyan otthonosan mozog mindkét vonalon és nagyon nem lehet megmondani, hogy nah, akkor ez honnan graffiti és honnan streetart? Meg pontosan ez a jó a dologban, ettõl változik, meg fejlõdik az egész, hogy kölcsönösen hatással van egymásra a két dolog és én éppen ezért is baromira nem értem, hogy mire ez a nagy ellenségeskedés, meg leszólogatás.

petergriffin 2011.02.08. 19:48:18

minden ami igényes jó, és minden ami nem igényes az szar. ilyen egyszerű. ma magyarországon greffben sokkal több igényes van mint street artban, sőt nincs igazán igényes street art sehol! banksy igényes. ezért adják el egy képét $millióért.

A dán királyfi 2011.03.11. 23:18:18

Fölösleges kitérőkre kényszeríti a "vitát" már az, ha olyanról beszélünk, amiről nem is tudjuk micsoda. És az is, ha nem vesszük előzetesen a fáradtságot, hogy kiderítsük, ezek a dolgok valójában milyen kapcsolatban is álltak, hogyan hatottak egymásra. Már késő van, fáradt vagyok, hogy ezen filózzak itt, úgyhogy csak pár gyors megjegyzés.

1. a street art helyett már csak urban-art tágabb fogalom kb. Nem értem eleve, hogy az "utcaművészet" alá milyen jogcímen nem soroljuk be a graffitit?
2. ok,értem, hogy van olyan, ami utcai és nem graffiti. De ez nem a stencil. Mindenkink ajánlok olyan művészeket mint Mark Jerkins vagy Slinkachu - csak két név. Ez is "street art"
3. mindenesetre aki writerként lenézi az "utcán ténykedő nem-writereket", félreért valamit, ahogy az is aki a mondanivaló hiányával vádolna egy muralt pl.
4. hogy mit kéne érteniük helyette: ...(fáradt vagyok,és eztúl hosszú)
5. létezik szar graffiti és szar """street-art""" Ezektől, ha a kettő összehasonlítását vesszük, el lehet tekinteni, mert megint csak olyan kitérőkhöz vezetnek, amikről fent már mondtam hogy fölöslegesek.

üdv
süti beállítások módosítása