Ő az, akit nem kell, nem kellhet bemutatni senki olyannak, aki graffitisnek vallja magát, de egy-egy tájékozottabb kívülálló is könnyen lehet, hogy hallotta már ezt a nevet. Seen. 37 év aktív graffitis pályafutással a háta mögött, a világ minden táján előforduló kiállításokkal, saját galériával New York-ban és Párizsban, ő a Graffiti Keresztapja. Feltűnt a Style Wars című New York-i kult-dokumentumfilmben, megannyi wholecar metrószerelvény, számtalan falon található rajz mellett a Los Angeles-i Hollywood felirat megfestése is az ő számlájára írható. Nemes egyszerűséggel ő a világ leghíresebb graffitise. Büszkén jelentem, hogy a következőkben az exkluzívan a graff.blog.hu kérdéseire adott válaszait olvashatjátok a bronxi bombernek.
Mikor kezdtél foglalkozni a graffitivel, és mi inspirált?
Seen: Tizenegy éves koromban kezdtem a writingot, iskolai ajtókra írtam, és a postaládákra a suliból hazafelé menet. A graffitivel az oldalukon gördülő vonatok látványa inspirált, úgy éreztem, hogy ezt nekem is csinálnom kell.
Milyen volt az első fújás? Mit éreztél, hol volt és mi volt az?
Seen: Ha az első vonatról beszélünk, amit festettem, az egy SEEN rajz volt. A legjobb, és egyben a legfélelmetesebb érzés volt, amit valaha is átéltem.
Mit jelent számodra a stílus fogalma?
Seen: S E E N lolololol
Szerinted mitől lesz valaki jó writer?
Seen: Azt mondanám, hogy gyakorlás, a gyakorlat teszi a mestert, és manapság megannyi információ van a graffitiről, ami segíthet, hogy minél jobb graffitissé válhasson valaki.
Milyen egy jó graffitis?
Seen: Nos, szerintem érdemes kedvesnek és barátságosnak lenni azokhoz, akik már benne vannak a műfajban, és akik hajlandóak lehetnek másoknak utat mutatni, de szálljuk le a földre, és valljuk be az igazat: a legtöbbek csak önmagukért vannak, és az sem érdekelné őket, ha a harmadik sínre lépve agyonütne téged az áram.
Véleményed szerint művészet a graffiti?
Seen: IGEN, hiszem, hogy ez egy művészeti forma, noha sokan nem értenének egyet, egy ok amiért az emberek vitatják ezt, az az, hogy illegálisan készülnek a graffitik, és mint illegális műfaj, nem lehet művészet. Ezek buta emberek, a művészetet nem lehet illegalitás vagy legalitás szempontja szerint megítélni.
Szerinted hogyan lehet megfogalmazni a művészet szót?
Seen: Ragassz össze két fadarabot.
Fontosnak tartod a tagelést?
Seen: Része a graffiti történelmének, a graffiti a TAGgel kezdődött, tagek nélkül most talán nem lennének RAJZOK sem.
Mi vonz jobban, a legál vagy az illegál? Vonatok vagy falak?
Seen: Amíg aktív voltam, az volt a legfontosabb számomra, hogy illegálisan vonatokat és falakat fessek, de a vonat volt a lényegesebb, a vonatok bejárták a várost, mintegy mozgó hirdetőtáblaként. És az érzés, miközben illegálisan vonatot festesz, egy igazi adrenalin bomba, a festés befejezése, és a rendőröktől való meglógás pedig tiszta extázis.
Elmesélnéd nekünk a legemlékezetesebb akciódat?
Seen: Az alvás egy hosszú hétvégényi vonatfestés után, azokról az új rajzaimról álmodva, amiket készítettem, és amelyeket hétfő reggel kivontatnak majd a rendezőből.
Milyen pluszt kaptál a writingtól?
Seen: A szabadságot adja, hogy azt tegyem, amit szeretek, FESSEK! De nem volt gyerekjáték, keményen dolgozok azon, amit csinálok.
Miért gondolod, hogy jogod van összefesteni nem saját falakat vagy akár vonatokat?
Seen: Sosem gondoltam, hogy jogom van festeni mások tulajdonára, ez törvényellenes, és akit elkapnak, azt úgy gondolom, hogy meg kell büntetni az adott város vagy ország legkeményebb törvényeinek megfelelően. Ez egy olyan kockázat, amit mindannyian bevállalunk a művészetért.
Miért gondolod, hogy elfogadható, hogy ráerőlteted másokra a művészetedet?
Seen: Nem látom úgy, hogy másokra erőltetném a munkáimat, bármerre nézek, vagy megyek, hatalmas fizetett hirdetések vannak szerte a városban, ha ilyen szemet sértő dolog miatt senki nem panaszkodik, akkor miért panaszkodhatna bárki a munkáim miatt, figyelmen kívül hagyhatják, vagy fizethetnek is érte, pont úgy, ahogy a reklámokért.
Hogyan kellene megközelítenie a graffitit az átlagembernek?
Seen: ÓVATOSAN, mert a vandálok veszélyesek festékszóróval a kezükben.
Kapcsolódik-e a munkád a graffitihez?
Seen: Hülye kérdés, nem gondolod? :p
Mit gondolsz, hogyan lehetne a közvélemény számára elfogadhatóbb mederbe terelni a graffitit?
Seen: A graffiti még most is túl új dolog a történelemben ahhoz, hogy elfogadják mint művészeti forma, és mivel az utcákon indult, a graffiti alapból rosszul kezdett azzal, hogy minden nap az emberek arcába mászik a házuk bejáratától kezdve. Ha az egész világon mindenütt egyszercsak abbahagynák az utcán való festést, és csak művészeti galériákban mutogatnák a graffitit, akkor talán az emberek elkezdenék elfogadni. Az igazság azonban az, hogy senki nem fogja megállítani az utcán való festést, az utca az, ami ezt a művészeti formát életben tartja. A graffiti jelen volt a kőkorszaki emberek barlangjaiban, és jelen lesz a következő évezredetkben is, talán nem a mai, festékszórós formájában, de jelen lesz, és mindig is kitaszítottja lesz a társadalomnak.
Üzennél valamit a graff.blog.hu, és a magyar writerek számára?
Seen: Amikor beléptek a graffiti világába, VIGYÁZZATOK, mert FÜGGŐSÉGET OKOZ!
Ha esetleg ellenállhatatlan késztetést érez valaki, hogy Seen-től vásároljon műalkotásokat, vagy egyszerűen csak kíváncsiak vagytok még néhány aktuális rajzára, akkor igényeiteket kielégíthetitek itt:
Ide kattintva pedig letölthetitek az interjú eredeti, angol nyelvű változatát!(pdf)