HTML

Egy blog a graffitiről, az utcai művészetekről, a formákról, a stílusokról, a technikákról. Magukról a művészekről. A writerek és polgárok szembenállásáról, az ellene irányuló rendőri erőfeszítésekről, a kárenyhítési törekvésekről. Falakról, vonatokról, metrókról, legalitásról és illegalitásról. Graffitivel kapcsolatos eseményekről, hírekről, történésekről.

     Kapcsolat: graffblog@gmail.com

ajánló (18) amerika (11) anglia (21) aukció (3) ausztrália (10) ausztria (1) automata (1) balaton (1) banksy (13) bázis (5) belton (3) beszámoló (1) bevezető (1) bíróság (10) biztonság (2) biztonsági őr (2) blackbook (8) blog (1) bombing (7) bombing scene (1) börtön (15) botrány (1) budapest (5) buff (7) büntetés (20) bűntett (5) can2 (1) cap (4) case (1) cope2 (1) dare (1) destroy (1) diszperzit (1) dizájn (20) dokumentum (3) enyhítés (5) értelmezés (8) ezmiez (19) fájlmegosztás (1) fatcap (1) fejtágító (22) felhívás (9) feminizmus (2) festékbolt (1) festékszóró (22) fidesz (1) filatorigát (2) filc (13) film (27) flickr (2) foto (2) fotorealisztikus (4) francia (1) galéria (28) graffiti (27) gunter (1) gyár (2) gyilkosság (3) gyűjtemény (11) hellókarácsony (2) helyreigazítás (1) hír (4) hogyan (1) holland (1) indonézia (1) interjú (12) iphone (1) írország (1) japán (2) játék (2) kalifornia (6) kanna (17) kár (6) kastély (1) képfeltöltés (1) képmegosztó (1) kérdés (3) kézletörés (7) kiállítás (17) koncert (1) könyv (12) körút (4) következmény (1) külföldi (55) lány (2) legálfal (22) lush (1) luxus (3) maclaim (1) madc (2) magazin (5) magyar (30) média (2) meghívott (9) metró (8) millenáris (2) módosítás (4) molotow marker (2) montana (2) művészet (47) németország (6) nemwow (1) nevezés (18) new york (8) nicholas ganz (2) oldschool (15) online (2) paint club (2) pályázat (1) párizs (1) pdf (2) petíció (1) poén (20) populizmus (1) reklám (13) rendőrség (11) revok (4) rip (3) roa (1) robbo (4) röhej (2) rongálás (30) rusk (1) sachs (1) scribe (1) seen (3) siófok (2) sofles (1) spanyol (1) street (15) streetfiles (1) street art (22) süti (1) svájc (3) svéd (1) szabálysértés (6) szánalmas (8) szavak (5) szigorítás (4) színezés (14) szingapúr (1) szótár (1) szubkultúra (27) tagek (13) tagelés (14) tanulás (2) tárgyalás (4) teszt (2) tetoválás (1) the seventh letter (7) tisztítás (9) toast (1) történelem (1) utah ether (1) utazás (3) utca (1) utcai banda (4) vandalizmus (5) vászon (1) vázlat (15) verseny (27) vonat (14) weboldal (7) wow (5) zene (9) zephyr (1)  

SEEN interjú!

2009.03.17. 07:30 :: T508

Ő az, akit nem kell, nem kellhet bemutatni senki olyannak, aki graffitisnek vallja magát, de egy-egy tájékozottabb kívülálló is könnyen lehet, hogy hallotta már ezt a nevet. Seen. 37 év aktív graffitis pályafutással a háta mögött, a világ minden táján előforduló kiállításokkal, saját galériával New York-ban és Párizsban, ő a Graffiti Keresztapja. Feltűnt a Style Wars című New York-i kult-dokumentumfilmben, megannyi wholecar metrószerelvény, számtalan falon található rajz mellett a Los Angeles-i Hollywood felirat megfestése is az ő számlájára írható. Nemes egyszerűséggel ő a világ leghíresebb graffitise. Büszkén jelentem, hogy a következőkben az exkluzívan a graff.blog.hu kérdéseire adott válaszait olvashatjátok a bronxi bombernek.

 

Mikor kezdtél foglalkozni a graffitivel, és mi inspirált?
Seen:
Tizenegy éves koromban kezdtem a writingot, iskolai ajtókra írtam, és a postaládákra a suliból hazafelé menet. A graffitivel az oldalukon gördülő vonatok látványa inspirált, úgy éreztem, hogy ezt nekem is csinálnom kell.

Milyen volt az első fújás? Mit éreztél, hol volt és mi volt az?
Seen:
Ha az első vonatról beszélünk, amit festettem, az egy SEEN rajz volt. A legjobb, és egyben a legfélelmetesebb érzés volt, amit valaha is átéltem.

Mit jelent számodra a stílus fogalma?
Seen:
S E E N  lolololol

Szerinted mitől lesz valaki jó writer?
Seen:
Azt mondanám, hogy gyakorlás, a gyakorlat teszi a mestert, és manapság megannyi információ van a graffitiről, ami segíthet, hogy minél jobb graffitissé válhasson valaki.

Milyen egy jó graffitis?
Seen:
Nos, szerintem érdemes kedvesnek és barátságosnak lenni azokhoz, akik már benne vannak a műfajban, és akik hajlandóak lehetnek másoknak utat mutatni, de szálljuk le a földre, és valljuk be az igazat: a legtöbbek csak önmagukért vannak, és az sem érdekelné őket, ha a harmadik sínre lépve agyonütne téged az áram.

Véleményed szerint művészet a graffiti?
Seen:
IGEN, hiszem, hogy ez egy művészeti forma, noha sokan nem értenének egyet, egy ok amiért az emberek vitatják ezt, az az, hogy illegálisan készülnek a graffitik, és mint illegális műfaj, nem lehet művészet. Ezek buta emberek, a művészetet nem lehet illegalitás vagy legalitás szempontja szerint megítélni.


Szerinted hogyan lehet megfogalmazni a művészet szót?
Seen:
Ragassz össze két fadarabot.

Fontosnak tartod a tagelést?

Seen:
Része a graffiti történelmének, a graffiti a TAGgel kezdődött, tagek nélkül most talán nem lennének RAJZOK sem.

Mi vonz jobban, a legál vagy az illegál? Vonatok vagy falak?
Seen:
Amíg aktív voltam, az volt a legfontosabb számomra, hogy illegálisan vonatokat és falakat fessek, de a vonat volt a lényegesebb, a vonatok bejárták a várost, mintegy mozgó hirdetőtáblaként. És az érzés, miközben illegálisan vonatot festesz, egy igazi adrenalin bomba, a festés befejezése, és a rendőröktől való meglógás pedig tiszta extázis.

Elmesélnéd nekünk a legemlékezetesebb akciódat?
Seen:
Az alvás egy hosszú hétvégényi vonatfestés után, azokról az új rajzaimról álmodva, amiket készítettem, és amelyeket hétfő reggel kivontatnak majd a rendezőből.

Milyen pluszt kaptál a writingtól?
Seen:
A szabadságot adja, hogy azt tegyem, amit szeretek, FESSEK! De nem volt gyerekjáték, keményen dolgozok azon, amit csinálok.

Miért gondolod, hogy jogod van összefesteni nem saját falakat vagy akár vonatokat?
Seen: Sosem gondoltam, hogy jogom van festeni mások tulajdonára, ez törvényellenes, és akit elkapnak, azt úgy gondolom, hogy meg kell büntetni az adott város vagy ország legkeményebb törvényeinek megfelelően. Ez egy olyan kockázat, amit mindannyian bevállalunk a művészetért. 

Miért gondolod, hogy elfogadható, hogy ráerőlteted másokra a művészetedet?
Seen: Nem látom úgy, hogy másokra erőltetném a munkáimat, bármerre nézek, vagy megyek, hatalmas fizetett hirdetések vannak szerte a városban, ha ilyen szemet sértő dolog miatt senki nem panaszkodik, akkor miért panaszkodhatna bárki a munkáim miatt, figyelmen kívül hagyhatják, vagy fizethetnek is érte, pont úgy, ahogy a reklámokért.

Hogyan kellene megközelítenie a graffitit az átlagembernek?
Seen: ÓVATOSAN, mert a vandálok veszélyesek festékszóróval a kezükben.

Kapcsolódik-e a munkád a graffitihez?
Seen: Hülye kérdés, nem gondolod? :p
 
Mit gondolsz, hogyan lehetne a közvélemény számára elfogadhatóbb mederbe terelni a graffitit?
Seen: A graffiti még most is túl új dolog a történelemben ahhoz, hogy elfogadják mint művészeti forma, és mivel az utcákon indult, a graffiti alapból rosszul kezdett azzal, hogy minden nap az emberek arcába mászik a házuk bejáratától kezdve.  Ha az egész világon mindenütt egyszercsak abbahagynák az utcán való festést, és csak művészeti galériákban mutogatnák a graffitit, akkor talán az emberek elkezdenék elfogadni. Az igazság azonban az, hogy senki nem fogja megállítani az utcán való festést, az utca az, ami ezt a művészeti formát életben tartja. A graffiti jelen volt a kőkorszaki emberek barlangjaiban, és jelen lesz a következő évezredetkben is, talán nem a mai, festékszórós formájában, de jelen lesz, és mindig is kitaszítottja lesz a társadalomnak.

Üzennél valamit a graff.blog.hu, és a magyar writerek számára?
Seen: Amikor beléptek a graffiti világába, VIGYÁZZATOK, mert FÜGGŐSÉGET OKOZ!
 

Ha esetleg ellenállhatatlan késztetést érez valaki, hogy Seen-től vásároljon műalkotásokat, vagy egyszerűen csak kíváncsiak vagytok még néhány aktuális rajzára, akkor igényeiteket kielégíthetitek itt:

Ide kattintva pedig letölthetitek az interjú eredeti, angol nyelvű változatát!(pdf)

10 komment

Címkék: külföldi interjú new york metró művészet oldschool seen

A bejegyzés trackback címe:

https://graff.blog.hu/api/trackback/id/tr331006738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csillu_k 2009.03.17. 11:53:53

"Elmesélnéd nekünk a legemlékezetesebb akciódat?" kérdésre ez egy kissé fura válasz...

"Seen: Az alvás egy hosszú hétvégényi vonatfestés után, azokról az új rajzaimról álmodva, amiket készítettem, és amelyeket hétfő reggel kivontatnak majd a rendezőből."

Legalábbis, én vártam volna, hogy leír egy forró helyzetet, egy nagy futást, vagy valami hasonlót :), de mindegy. Biztos én vagyok kiéhezve a bulvár-típusú dologra :D

"Szerinted hogyan lehet megfogalmazni a művészet szót?"

"Seen: Ragassz össze két fadarabot."

És ITT az igazság. A művészet onnan és akkortól művészet, ahonnan úgy gondoljuk, hogy művészet. Ha két összeragasztott fadarabban is vélünk művészeti értéket felfedezni, akkor az művészet, valaki valamilyen céllal ragasztja össze a két fadarabot (és tételezzük fel, hogy nem az asztal lábát ragasztja össze az asztallappal) -> alkot.
Ez erősen szubjektív, hogy kinek hol van az a pont, ahol még nem művészet valami, és honnantól számít annak.

Erre a legjobb példa az, amire mindenki mondta már, hogy "ez művészet? - ilyet én is tudok csinálni",
példának okáért Kazimir Malevics világhírű festőművész műve a Fekete négyzet (1915). Rá lehet keresni. Elég sematikus mű, valószínűleg szemben az "egyszerűségével" milliókat ér. Az más dolog, hogy vannak olyanok, akik az ilyen "egyszerű" művészettel szemben nem befogadóak. (És bármi mással sem.)

Az első fogadtatása semmilyen művészeti irányzatnak nem ment egyszerűen. Elég, ha az impresszionistákra vagy a kubistákra gondolunk. Ma mégis milliókat adnak képeikért, egy későbbi kor, vagy talán haláluk után volt, aki szembement a korábbi elvekkel, elkezdte megvilágítani egy új perspektívából és bumm.

Nem mondom, hogy a graffitivel is így kell lenni (mert eddig is egy szűk réteget "szolgált ki", és ezután is valószínűleg), mert benne van a lehetőség, hogy elveszíteni azt a többletet, ami jelenleg benne van, mégpedig pl. az illegális graffiti esetén az illegalitását. De szemléletváltásra mindenképp szükség lenne. A graffitinél, most vegyük inkább az illegált, a legtöbb esetben nem falra/vonatra felhányt együgyű és esztétikailag nem megfelelő alkotásokról van szó, hanem igényességgel kidolgozott rajzokról. És én úgy gondolom, hogy nem ítélhetem el a graffitit, csak mert az illegalitás légköre hívja elő.
Azt meg lássuk be, ha bevisszük a galériákba a graffitit, akkor elveszti értelmét (az illegális része mindenképp). Olyan ágról van szó, ahol az nem elhanyagolható, hogy ennek az utca a helyszíne, nem pedig egy vászon (szintén illegális részről beszélek).

Tanúságos, jó interjú, elgondolkodtató meg főleg, és bocsánat az off-ért, de úgy elindultak a gondolataim ilyen irányba. :D
üdv.
csillu_k

Win Elen 2009.03.17. 21:34:55

Ezt jó volt olvasni, köszönjük. Még több ilyet! :)

Amúgy nekem is a fadarabos hasonlat tetszett a legjobban, azzal teljes mertekben megfogta a dolog lenyeget.

@csillu_k:

en mindenkepp szivesen olvasom amiket irsz, szoval nyugodtan! (Ugyanis teljesen egyetertek veled)

csillu_k 2009.03.18. 00:34:09

Azt viszont sajnálom -én legalábbis-, hogy a publikum előtt nem derült ez ki. Mert egy tökjó dolog. Persze ezzel lehet csak én vagyok így...
Lehet nem is kell, hogy ide irányuljon a "kézeltörős, ultrahumánus keménymag".

Ez a poszt talán pont ezért jó, mert nincs kézeltörés. Akkor lehet, hogy nem is sajnálom annyira. :)

üdv.
csillu k.

Win Elen 2009.03.18. 21:48:24

A kezeltoros publikum a legtobb dologban, es egyesek szinte mindenben, csak a sajat velemenyuk minden felett allo igazat latjak, es keresik. Nem az a baj hogy nem tetszik, nem szereti, vagy egyenesen iritalja valami, hanem hogy meg sem probal mas nezopontot keresni, az elso reakciojabol fakadon kivul.

Ezzel egyebkent az ismeretei bovitesenek, tudasa szaporitasanak lehetoseget zarja ki. Es ez az okozat visszahat az okra magara is...

forthegame 2009.03.19. 17:24:52

Lenne egy kérdésem meg egy kérésem.... Hogy\hol sikerült a Seennel interjút készíteni? Illetve föl lehetne e rakni mégegyszer a Wholetrain magyar nyelvű verzióját?

T508 · http://graff.blog.hu 2009.03.19. 18:19:04

@forthegame: ugyanúgy sikerült, ahogy előtte a Maclaimmel, illetve Zephyrrel...e-mail útján (és természetesen menedzserén keresztül):)

A Wholetraint pedig sokan kérik, és majd előbb vagy utóbb lesz rá megoldás, de egyelőre valahogy eltüntettem a gépemről, és a dvd-t sem találom amire a tv-ből fel lett véve:D...de majd egyszer mindenképp elő- és kikerül, valszeg rapidshare-es linkek formájában.

elone 2009.04.07. 13:53:34

forthegame nekem megvan a film ha érdekel akkor irj emailt i7i@freemail.hu

HEAL 2009.06.09. 20:49:54

elone!!
ha megkérhetlek nekem is elmondanád, h honnan tölthetem le, vagy hogyan szerezhetem meg a wholetraint