HTML

Egy blog a graffitiről, az utcai művészetekről, a formákról, a stílusokról, a technikákról. Magukról a művészekről. A writerek és polgárok szembenállásáról, az ellene irányuló rendőri erőfeszítésekről, a kárenyhítési törekvésekről. Falakról, vonatokról, metrókról, legalitásról és illegalitásról. Graffitivel kapcsolatos eseményekről, hírekről, történésekről.

     Kapcsolat: graffblog@gmail.com

ajánló (18) amerika (11) anglia (21) aukció (3) ausztrália (10) ausztria (1) automata (1) balaton (1) banksy (13) bázis (5) belton (3) beszámoló (1) bevezető (1) bíróság (10) biztonság (2) biztonsági őr (2) blackbook (8) blog (1) bombing (7) bombing scene (1) börtön (15) botrány (1) budapest (5) buff (7) büntetés (20) bűntett (5) can2 (1) cap (4) case (1) cope2 (1) dare (1) destroy (1) diszperzit (1) dizájn (20) dokumentum (3) enyhítés (5) értelmezés (8) ezmiez (19) fájlmegosztás (1) fatcap (1) fejtágító (22) felhívás (9) feminizmus (2) festékbolt (1) festékszóró (22) fidesz (1) filatorigát (2) filc (13) film (27) flickr (2) foto (2) fotorealisztikus (4) francia (1) galéria (28) graffiti (27) gunter (1) gyár (2) gyilkosság (3) gyűjtemény (11) hellókarácsony (2) helyreigazítás (1) hír (4) hogyan (1) holland (1) indonézia (1) interjú (12) iphone (1) írország (1) japán (2) játék (2) kalifornia (6) kanna (17) kár (6) kastély (1) képfeltöltés (1) képmegosztó (1) kérdés (3) kézletörés (7) kiállítás (17) koncert (1) könyv (12) körút (4) következmény (1) külföldi (55) lány (2) legálfal (22) lush (1) luxus (3) maclaim (1) madc (2) magazin (5) magyar (30) média (2) meghívott (9) metró (8) millenáris (2) módosítás (4) molotow marker (2) montana (2) művészet (47) németország (6) nemwow (1) nevezés (18) new york (8) nicholas ganz (2) oldschool (15) online (2) paint club (2) pályázat (1) párizs (1) pdf (2) petíció (1) poén (20) populizmus (1) reklám (13) rendőrség (11) revok (4) rip (3) roa (1) robbo (4) röhej (2) rongálás (30) rusk (1) sachs (1) scribe (1) seen (3) siófok (2) sofles (1) spanyol (1) street (15) streetfiles (1) street art (22) süti (1) svájc (3) svéd (1) szabálysértés (6) szánalmas (8) szavak (5) szigorítás (4) színezés (14) szingapúr (1) szótár (1) szubkultúra (27) tagek (13) tagelés (14) tanulás (2) tárgyalás (4) teszt (2) tetoválás (1) the seventh letter (7) tisztítás (9) toast (1) történelem (1) utah ether (1) utazás (3) utca (1) utcai banda (4) vandalizmus (5) vászon (1) vázlat (15) verseny (27) vonat (14) weboldal (7) wow (5) zene (9) zephyr (1)  

Elhunyt IZ THE WIZ

2009.06.19. 22:25 :: T508

Tegnapelőtt, 50 éves korában elhunyt IZ THE WIZ, alias Michael Martin, a 70-es és 80-as évek new york-i graffiti mozgalmának egyik hatalmas neve, all-city king, az 1983-as Style Wars című dokumentumfilm "this is it!"-je, több mint 30 év graffitis pályafutással a háta mögött.

1996-ban diagnosztizáltak nála veseelégtelenséget, amit elsősorban a festékszórókból beszívott mérgező gőzöknek tulajdonított, miután hosszú és aktív évek során védőmaszk nélkül festett. Az alábbi videóban, amely a Style Wars dupla dvd kiadásához készült 2000-ben, elmondja, hogy mindent, amit valaha is elért, a hírnév és elismertség minden cseppjét feladná az egészségéért cserébe.

 

A Haven Arts galéria gyertyás emlékestjének a flyerén egy 1998-ban által írt kis szöveget tüntettek fel, amelyben az egészségi állapotának romlása miatt bekövetkezett változásokat írja le. Érdemes elolvasni, tanulságos lehet.

Egészségtelen szokások

Elég nehezen kaptam levegőt az utóbbi időben, és a szívverésem is szabálytalan volt. Már Hálaadás óta nem éreztem jól magamat. Két barátom jött New York-ba Londonból, hogy bombázzunk, de ezúttal nem mentem. Megkértem a feleségemet, Kate-et, hogy hívja ki a mentőket.

Az intenzívre kerültem. A tüdőm megtelt folyadékkal, amelyek körülvették a szívemet, és szabályosan összenyomták. A következő reggelen kaptam egy szobát, és miután az intézet összes orvosa végigvizsgált, veseelégtelenséget állapítottak meg. Mindkét vesém csődöt mondott, és a mérgek, amiket normál esetben ki kellett volna szűrniük, elárasztották az egész szervezetemet.

Ahogy feküdtem az ágyban, nem tudtam nem arra gondolni, hogy ez lehet-e a végső ára annak, hogy a legjobb voltam? A több, mint 25 évnyi writing tette ezt velem? Mindenféle idegen anyagot ki kellett szűrniük a veséimnek, de valami miatt feladták. A cement por volt, a szennyvíz, a piszok, acélpor, vagy az azbeszt? Táplálkozási szokásaim, vagy a mindennapi stressz? Festékszóró függő voltam? Vagy mindezek egyszerre?

Ideje volt visszatérni, de nem a graffitihez. Elkezdtem imádkozni az erőért, hogy jobban legyek. A családom és barátaim nagyon sokat támogattak ezekben a nehéz időkben. Hetekig nem ettem szilárd ételt. 117 kilóról 74-re fogytam, mire elhagytam a kórházat. Ilyen hosszú ágyban töltött idő után újra meg kellett tanulnom járni. Fizikai terápiát kezdtem, és ismét fel kellett elevenítenem a mindennapi tevékenységek mikéntjét.

Úgy éreztem, ideje megismerkedni új étkezési szokásokkal, és komolyan is venni őket. Vettem egy könyvet Fit For Live címmel, amely még ma is segít a diétámban. Megtanultam az ételtípusok egyensúlyának a fontosságát. Reggelire gyümölcsöt ettem, keményítőt és zöldségeket ebédre, és egy szelet tiszta húst, meg zöldségeket vacsorára. Folytathattam is volna a helytelen étkezési szokásaimat, viszont még most is tanulok és fejlődök. Az ember 35 év rossz szokását nem egy éjszaka alatt lépi át. Nem vagyok biztos benne, hogy emiatt lettem beteg, de tudtam, hogy jót nem tett.

Amiben viszont biztos vagyok, hogy a művészetem kifejezésére választott módszer, és az áldozatok, amiket meghoztam érte, azok vittek bele. Ezért nevetek az önjelölt kingeken. Engem a társaim neveztek kingnek, de ez nem javított az egészségemen semmit.

Nem tudtam, hogy ártok magamnak azzal, hogy nem hordtam védőfelszerelést az évek során. Maszk helyett inkább egy extra kannát vittem magammal. Azok az éjszakák Grant Lay-Upnál, és más helyeken, SACH és én szombat estétől vasárnapig csak festettünk, egyik wholecar-t a másik után. Azok a throw-upok a 70-es évek közepén a Rusto-kal, 120 throw-up egy éjszaka minimum. Az nagyon sok festék, mérgező festék.

Manapság már csak legálisan dolgozom, de hála az égnek, hogy egyáltalán képes vagyok kimenni és festeni néha. Csak most már viszek maszkot is, és használom! Régen úgy gondoltam, hogy vicces úgy orrot fújni két nappal az akciók után, hogy zuhatag-zöld, kardhal-kék, homok-barna, szantálfa-barna, piros, lila eredmény volt, ami kijött, vagy amilyen festéket épp használtam. Hosszú writer karriert szeretnél? Légy okos! Ha nekem nem hiszel, kérdezd meg BLADE-et a magas ólomtartalomról, ami neki és COMET-nek, és a The Crazy Five többi tagjának a vérében van. Táplálkozz megfelelően, vigyázz a testedre! Egyetlen egy van belőle. Ne a kinézeten aggódj, hordj maszkot!

Michael Martin - Iz The Wiz
1958 November 30. - 2009 Június 17.
Nyugodjék békében.

komment

Címkék: new york rip festékszóró fejtágító

A bejegyzés trackback címe:

https://graff.blog.hu/api/trackback/id/tr941196221
süti beállítások módosítása